Richard Pešek

...malíř, jakých je na světě málo. Svým mimořádným talentem a brilantním malířským přednesem vysoce přesahuje běžný standard, s nímž se obvykle setkáváme ve výstavních síních. Jeho obrazy nás oslovují přes vzdálenost kontinentů i staletí...
Richard Pešek z východních Čech je umělcem, který si své znalosti a svou dovednost v oblasti výtvarných technik a prostředků získal cestou autodidakta - v jeho pracích se přitom před námi objevuje dílo skutečného mistra. Již po staletí užívaná technika vrstvového malířství tvoří solidní řemeslný fundament jeho tvůrčí práce. Olejová barva je při tomto nanášena na chudý (odtučněný) monochromový základ podkladových maleb, sestávajících z tempery a akrylu. Tento podklad prosvěcuje totiž ještě i do horních vrstev použitých barev a propůjčuje obrazům jim vlastní hloubku a brilantnost. Malíř pak k tomu nejsvětlejší místa a nejvýraznější reflexy specielně dopracovává. Richard Pešek ovšem absolutně není pouhým následovníkem či napodobitelem starých mistrů, neboť svou fundovanost vlastními znalostmi a jemu vlastním viděním spojuje nejen se svými osobitými malířskými technikami, nýbrž přenechává profesionální fundovanosti proniknout k výrazu svého jedinečného myšlenkového světa. Tyto technické i obsahové rysy, jimiž se jeho tvorba vyznačuje se jeví být plodem bohatých vjemů z cest napříč Evropou a po Americe, tak jak utkvěly v malířově bystrém zraku. Ovšem, zátiší s květinami či romantické krajinomalby bychom u něho hledali marně: jeho putování otevírá výhledy především do nitra, k sama sobě. Tato výstava v Městském muzeu prozrazuje v díle Richarda Peška dva hlavní tematické okruhy. Tak vidíme na jedné straně "Vzpomínky z cest", tedy silně abstrahované, často impulsivní reflexe dojmů v nichž obzvláště dominují ty z návštěv USA.
Na druhé straně se díváme na alegorické malby ve stylu starých mistrů, jakými je například třídílný cyklus "A.D. 1914 - A.D. 1915 - A.D. 1916". Tyto tři obrazy vykazují s výrazovostí tak typickou pro české malířství, totiž ve svérázné mysticko-filosofické rovině cestu Evropy počínaje všeobecnou mobilizací až k hrůzám zákopové války.
Tak zmíněný obraz "A.D. 1915" je doplněn podtitulem "Věnováno prvnímu idiotovi, který použil plyn v Ypres (Belgie)". K vidění je zde u břehu sedící muž, který se zadumaným až podivínským výrazem civí do prázdna. Na první pohled to vzbuzuje dojem renesanční scenérie Leonarda da Vinciho, kdyby se tu nevznášel onen plynový oblak, nevyčuhovala rudá špice vojenského granátu a na spodním okraji neleželo bezvládné tělo udušeného vojáka. A na těchto třech obrazech se objevuje tentýž motiv usoužené matky s dítětem jako děsivý, hrůzný symbol, přičemž barevné hnědo-rudě komponované okolní kontrasty ještě podtrhují dojem ohrožení.
Richard Pešek se objevuje jako skvost letošního amberského kulturního života. Celá řada jmen známých měst, v nichž vystavoval dříve, vydláždila jeho cestu - od Dubaje ve Spojených Arabských Emirátech až po Sienu v Itálii. Mimo malířství se věnuje příležitostně své práci jako ilustrátor knih, jako byl "Tarzan" od E. R. Burroughse.

Noviny "Amberger Nachrichten" z 16. května 2001



 Richard Pešek
* září 1954

  • v letech 1979-1981 pracoval Orlické galerii v Rychnově nad Kněžnou

  • od roku 1980 začíná jezdit do Spojených států amerických, jejichž krajina a dějiny se mu stávají životním tématem pro tvorbu

  • v následujících letech pracuje jako výtvarník Roškotova divadla v Ústí nad Orlicí a otevírá se mu další svět (Itálie,Německo, Švédsko, Španělsko, Řecko, Afrika, Asie)

  • v roce 1990 vydražil v New Yorku v galerii Christies dva obrazy - 9000 USD věnoval nadaci Olgy Havlové na Jedličkův Ústav v Praze

  • v letech 1991-1996 v nakladatelství Paseka ilustruje úplné vydání E. R. Burruoghse - Tarzan. Dále ilustroval romány Borise Viana čili Vernona Sullivana a pro vydavatelství OFTIS z Ústí nad Orlicí řadu knih autora Josefa Třísky (Podorlické pověsti...)

  • v roce 1996 - Život a dílo Richarda Peška je maturitní otázkou v Austrálii (druhý Čech po Josefu Škvoreckém)

  • v roce 1997 s Chantal Poullain-Polívkovou vydražil obrazy a jejich výtěžek věnoval Dětské chirurgii Fakultní nemocnice v Hradci Králové a pro účely likvidace povodní na Moravě a v Ústí nad Orlicí v celkové hodnotě 70 000Kč

  • v roce 1998 spolu s Václavem Klímou a Václavem Procházkou za finanční podpory nakladatelství OFTIS a Hillary a Billa Clintonových vydává knihu obrazů, básní a fotografií s názvem Yipee!!! Dva obrazy ve sbírkách Bílého Domu ve Washingtonu, D. C.

  • v roce 1999 vystavuje SHARJAH INTERNATIONAL ARTS BIENNIAL 1999 ve Spojených Arabských Emirátech. Dále se účastní malířského plenéru v Podere Mollano v italské Toscaně, navštěvuje severní Afriku a vystavuje v Dunajské Stredě na Slovensku

  • v roce 2000 vystavuje v Dubaji (U. A.E.), Linci (Rakousko), Plzni a připravuje výstavu v Ambergu (Německo), Sieně (Itálie) a Praze

  • v roce 2001 vystavuje na SHARJAH INTERNATIONAL ARTS BIENNIAL 2001 ve Spojených Arabských Emirátech, německém Ambergu, Českých Budějovicích, Hradci nad Moravicí, Mariánských Lázních, Chocni a Praze

  • v roce 2002 věnuje obrazy G. Bushovi Jr. a R. Giulianimu s námětem W. T. C. za Českou republiku. Připravuje výstavu v Parlamentu ČR (duben–květen), a v Hradci Králové. Organizuje mezinárodní malířský plenér na Podere Mollano v italské Toscaně (květen).

  • v roce 2003 vystavuje v Dubaji U.A.E. Připravuje výstavu v Chodovské tvrzi v Praze, připravuje výstavu umělců emirátu Sharjah na září v Praze a výstavu českého výtvarného umění v Sharjah Art Museum, U.A.E.

Ukázka několika dokumentů o spolupráci se Spojenými Arabskými Emiráty:
Dopis od sultána
Přehled osavadních kroků, vedoucích ke zkvalitnění bilaterálních vztahů mezi ČR a Emirátem SHARJAH
Dopis PhDr. Jaroslava Bureše